Търсене
Close this search box.
Maja_Malec ii

Changes in the Understanding of Possibility from Ancient Greece to Present

ноември 6, 2024

Секция „Философия на науката“ (ИФС-БАН), Секция „Знание и реалност: модели, методологии и евристики“ (ИФС-БАН) и Българското общество по аналитична философия Ви канят на лекцията на Мая Малец „Changes in the Understanding of Possibility from Ancient Greece to Present“, която ще се проведе на английски език на 20 ноември от 11:00 ч. в Заседателната зала на Института по философия и социология (бул. Патриарх Евтимий“ 6, ет. 2).

Мая Малец е доцент в катедрата по философия на Факултета по изкуствата на Университета в Любляна. Преди това е работила няколко години като асистент в катедрата.

През 2010 г. получава докторска степен по философия в Централноевропейския университет в Будапеща. Заглавието на дисертацията й е „Разграничението същност/случайност в съвременната метафизика“ (The Essential/Accidental Distinction in Contemporary Metaphysics): Модалните и дефиниционните характеристики. Завършва бакалавърската и магистърската си степен по философия във Философския факултет на Университета в Любляна.

 

Abstract:
Ancient Greek philosophers mostly understood possibility in terms of the development of the cosmos. Something is possible if it is going to happen at a certain moment in time in the actual world. Modal concepts were thus closely connected with time: what is possible is sometimes actual, what is necessary is always actual, and what is impossible is never actual. Hintikka (1973) characteristically calls such interpretation, found in Aristotle’s physical and metaphysical works, as a statistical interpretation. An important consequence of this ‘temporal’ understanding of modality is the denial of mere possibilities: no genuine possibility can remain forever unrealized. Today the main point of possibility is exactly the fact that it is a simultaneous alternative to actuality, thus, unrealized. This comes out very clearly in the most intuitive interpretation of the possible worlds framework according to which one possible world within the set of all possible worlds represents the actual world, while all the rest represent the unrealized alternatives to it. How and when did this substantial change in the understanding of possibility, modality in general, come about? The need for a model with possibilities as simultaneous alternatives to reality was occasionally recognized already in Antiquity, especially in the discussions on human free will, given that the temporal understanding of possibility makes it very hard to reject determinism. It became even more pronounced in the Middle Ages when not only human but also divine free will had to be established. With the help of some examples, I will show how a new understanding of possibility slowly developed through the Middle Ages, and how Leibniz later utilized it in his
theodicy.

Познавателен статус на теоретичните термини

Секция „Философия на науката“ с удоволствие Ви кани на публична лекция на чл.-кор. проф. Ангел Стефанов, на 04 декември 2024 г. (сряда) в Зала “Акад. Иван Гешов” в Централната сграда на БАН от 11:00 часа.

На 26.11.2024 г. Научният съвет одобри резултатите от три конкурса на ИФС за академично израстване

Избра: д.с.н. Мария Желязкова на академичната длъжност „Професор“, д-р Георги Медаров на академичната длъжност „Доцент“ и д-р Цветелин Ангелов на академичната длъжност „Доцент“